دانش‌آموزان برای موفقیت در امتحانات نهایی مفهومی درس بخوانند/ اعلام ضرایب دروس عمومی و تخصصی

دانش‌آموزان برای موفقیت در امتحانات نهایی مفهومی درس بخوانند/ اعلام ضرایب دروس عمومی و تخصصی

دانش‌آموزان برای موفقیت در امتحانات نهایی مفهومی درس بخوانند/ اعلام ضرایب دروس عمومی و تخصصی


محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش امروز درباره شیوه طراحی سؤالات در امتحانات نهایی خرداد 1403 اظهار کرد: امتحانات نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری با تاکید بر محتوای کتاب درسی و جداول بارم‌بندی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است و سؤالات به گونه‌ای طراحی می‌شود که اگر دانش‌‌آموزان مفاهیم را مفهومی یاد گرفته باشند، مشکلی نخواهند داشت.

وی افزود: به دانش‌آموزان توصیه می‌شود از مطالعه صرف جزوات و سؤالات پرتکرار پرهیز کنند و صرفاً کتاب درسی را مطالعه کنند. برای آشنایی دانش آموزان و معلمان با شیوه طراحی سؤالات امتحانات نهایی با همکاری دبیرخانه‌های راهبری کشوری دروس الگوهای طراحی سؤالات اطلاع‌رسانی خواهد شد.

زارعی با اشاره به اینکه سهم سوابق تحصیلی در کنکور سال 1403 به 50 درصد تأثیر قطعی رسیده است، گفت: این سوابق تحصیلی مربوط به دروس پایه دوازدهم است که سهم دروس عمومی 28 درصد و دروس تخصصی 22 درصد است.

وی افزود: سهم سوابق تحصیلی در سال تحصیلی 1404-1405 به 60 درصد و کنکور به 40 درصد می‌رسد که 30 درصد مربوط به دروس عمومی و 30 درصد مربوط به دروس اختصاصی است بنابراین دانش‌آموزان پایه یازدهم امسال برای ایجاد سابقه در سال تحصیلی آینده در امتحانات نهایی شرکت می ‌کنند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال در پایه‌های دهم و یازدهم امتحانات نهایی داریم، گفت: دانش‌آموزان سوابق تحصیلی را برای سال‌های آینده تولید می‌کنند.

زارعی درباره سهم دروس عمومی در کنکور 1403 گفت: در گروه ریاضی 28 درصد سهم برای عمومی و 22 درصد اختصاصی است. دروس عمومی شامل فارسی 3، 9.32، عربی زبان قرآن 3، 3.90، تعلیمات دینی 3، 7.12، زبان خارجی 3، 5.8، سلامت و بهداشت 1.48 ،علوم اجتماعی 1.10 و جمع این ضرایب به 28 درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: سهم 22 درصد دروس اختصاصی گروه علوم ریاضی بدین شرح است: حسابان 2، 4.93، هندسه 3، 2.91، ریاضیات گسسته 2.46، فیزیک 3، 6.98 و شیمی 3، 4.71 است؛ دانش‌آموزان باید در خرداد ماه برای ایجاد سابقه تحصیلی اقدام کنند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره سهم دروس عمومی گروه علوم تجربی گفت: فارسی 3، 9.32، عربی 3، 3.90، تعلیمات دینی 3، 7.12، زبان خارجی 3، 5.8 سلامت و بهداشت 1.48، علوم اجتماعی 1.10 است.

وی درباره سهم دروس تخصصی رشته علوم تجربی بیان کرد: ریاضی 3، 4.32، زیست 3، 7.56 فیزیک 3، 3.89، شیمی 3، 6.23 است.

زارعی بیان کرد: در گروه علوم انسانی سهم دروس عمومی 23 درصد و دروس اختصاصی 27 درصد است. دروس عمومی شامل فارسی 3، 9.32، تعلیمات دینی 3، 7.12، زبان خارجه 3، 5.08 و سلامت بهداشت 1.48 است.

وی افزود: سهم دروس تخصصی رشته علوم انسانی بدین شرح است: ریاضی و آمار 3، 3.68 ، علوم و فنون ادبی 4.79، عربی 3، 3.13، تاریخ 3، 4.30، جغرافیا 3، 3.68، جامعه‌شناسی 3، 4.30 و فلسفه 2، 3.13 است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره سهم سوابق تحصیلی در گروه هنر و زبان‌های خارجه مطرح کرد: در این دو گروه صرفاً دروس عمومی موثر است که در رشته هنر این سهم 28 درصد است و برای شاخه نظری و فنی و حرفه‌ای دروس عمومی ملاک است که در شاخه نظری دروس فارسی 3 و فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش فارسی 3 با سهم 9.70 درصد، عربی 3 تخصصی رشته علوم انسانی و عربی زبان قرآن 3 برای شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش با سهم 4.06 مدنظر است.

وی ادامه داد: تعلیمات دینی 3 برای شاخه نظری و اصول و عقاید 3 برای رشته علوم و معارف اسلامی با سهم 7.41 و زبان خارجه 3، با 5.29 برای شاخه نظری و سلامت و بهداشت با 1.54 در سوابق تحصیلی سهم دارند.

زارعی گفت: دروس سلامت و بهداشت و تعلیمات دینی شاخه نظری با فنی و حرفه‌ای و کاردانش مشترک است و کتاب زبان خارجه 3 شاخه نظری برای رشته‌ کاردانش مدنظر است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره سهم 28 درصدی دروس عمومی در رشته زبان مطرح کرد: درس فارسی 3، 9.70، عربی و زبان قرآن 3، 4.06، تعلیمات دینی 3 برای همه شاخه‌ها و اصول و عقاید 3 برای رشته علوم و معارف اسلامی 7.41 است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جستجو در مقالات