کدام دانش‌آموزان و طلاب بدون کنکور می‌توانند وارد دانشگاه فرهنگیان شوند؟

کدام دانش‌آموزان و طلاب بدون کنکور می‌توانند وارد دانشگاه فرهنگیان شوند؟

کدام دانش‌آموزان و طلاب بدون کنکور می‌توانند وارد دانشگاه فرهنگیان شوند؟


«آیین‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فنّاوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد.

این آیین‌نامه با هماهنگی معاونت‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط در وزارت‌های آموزش‌وپرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان اداری و استخدامی کشور و بنیاد ملی نخبگان، در دانشگاه فرهنگیان و با نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت، اجرا می‌‌شود.

در بخشی از این آیین‌نامه آمده است:

رویکردهای اساسی حاکم بر فرایندهای این ‌آیین‌نامه عبارت‌اند از:

توجه به الزامات اسناد بالادستی و ظرفیت‌های قانونی

توجه به دلالت‌های مبانی نظری استعداد

اهمیت مدیریت و نگهداشت استعدادهای برتر

تنوع‌بخشی به روش‌های شناسایی و جذب نخبگان

رعایت عدالت تربیتی با توجه ویژه به مناطق محروم

همچنین در ماده 5 این آیین‌نامه با اشاره به شرایط پذیرش ذکر شده است:

10درصد ظرفیت برای پذیرش بدون کنکور

سالانه حداقل 10 درصد ظرفیت جذب در مقطع کارشناسی بر اساس مجوزهای سازمان اداری و استخدامی کشور مبتنی بر نیازسنجی نقطه‌ای و همراه با تعیین رشته و شغل‏‌محل‌های به‌کارگیری افراد در آموزش‌وپرورش، به جذب استعدادهای برتر دانش‌آموزی به­‌صورت پذیرش بدون آزمون از طریق روش جایگزین پیش‌بینی‌شده در این ‌آیین‌نامه با رعایت انتشار آگهی عمومی، اختصاص می­‌یابد.

در صورت عدم تحقق جذب حداقل 10درصدی، به‌سبب لزوم حفظ کیفیت پذیرفته‌شدگان، باقی‌مانده ظرفیت از محل داوطلبان آزمون سراسری تکمیل شود.

فرآیند جذب و پذیرش دانشجومعلمان با توجه به امکانات و سیاست‌های دانشگاه، مطابق با آیین‌نامه مربوطه، با هماهنگی مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، توسط دانشگاه فرهنگیان انجام می‌پذیرد.

پذیرش نهایی متقاضیان با لحاظ کردن نسبت 60 درصد نمره کسب‌شده (به­‌عنوان شایستگی تخصصی) و 40 درصد نمره (به ‌عنوان شایستگی عمومی و اختصاصی) و پس از تأیید گزینش بر مبنای بالاترین امتیازهای کسب­‌شده، صورت خواهد گرفت که از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌‌شود.

این آیین‌نامه به‌مدت دو سال به‌صورت آزمایشی اجرا می­‌شود و سپس با تصمیم ستاد تعلیم و تربیت تثبیت خواهد شد.

ماده 6 نیز به شرایط عمومی و اختصاصی متقاضیان اشاره دارد:

الف) شرایط عمومی جذب متقاضیان موضوع این ‌آیین‌نامه مطابق با شرایط عمومی استخدام معلم در آموزش‌وپرورش خواهد بود.

ب) شرط اختصاصی جذب متقاضیان، موفقیت در کسب حدنصاب یا امتیازات تعیین‌شده در ‌آیین‌نامه خواهد بود.

پذیرش برای دانش‌آموزان تا دو سال پس از دانش‌­آموختگی و صرفاً برای یک‌بار امکان‌پذیر است.

پذیرش برای طلاب تا دو سال پس از فارغ ­التحصیلی از سطح ­یک و صرفاً برای یک‌بار امکان‌پذیر است.

 مدت خدمت سربازی داوطلبان ذکور به حدود سنواتی این آیین­‌نامه اضافه می‌‌شود.

شرایط ورود بدون کنکور به دانشگاه فرهنگیان

در ماده 7 درباره شناسایی و جذب استعدادهای برتر آمده است:

شناسایی استعدادهای برتر از طریق فراخوان عمومی انجام خواهد شد.

بر این اساس؛ دانش‌آموزان واجد شرایط ذیل با شرکت در فراخوان، امتیازاتی را طبق دستورالعمل­های مربوطه کسب کرده و از مزایای پیش‌بینی‌شده برخوردار خواهند شد.

استعدادهای برتر این افراد هستند:

راه‌یافتگان به المپیادهای ملی و دارندگان مدال‌های کشوری المپیادها با تأیید باشگاه دانش‌پژوهان جوان.

برگزیدگان مسابقات رسمی قرآنی، فرهنگی ـ هنری و ورزشی، در سطوح استانی و کشوری، با تأیید معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول.

برگزیدگان جشنواره‌ها و رویدادهای رقابتی معتبر بنیاد ملی نخبگان (بخش دانش‌آموزی جشنواره جوان خوارزمی، روبوکاپ آزاد ایران و مانند آن)، جشنواره‌های فنی ـ مهارتی و المپیاد ملی مهارت و مانند آن، برگزیدگان مسابقات ملی ‌دانش‌آموزی (مانند جشنواره پژوهش­‌سراهای دانش‌آموزی و...) و مسابقات رسمی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سطح ملی، برگزیدگان مسابقات و جشنواره‌های معتبر ملی حوزوی، با تأیید بنیاد ملی نخبگان، سمپاد، معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول.

حافظان کل یا 10، 15 و 20 جزء قرآن کریم، با تأیید سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی یا معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی.

اعضای مجامع ملی تشکل‌های دانش‌آموزی با تأیید بالاترین مقام تشکل.

برگزیدگان استانی رویداد ملی استعداد معلمی (راه‌یافتگان به مرحله کشوری).

دارندگان رتبه‌ زیر 1000 کشوری در کنکور (با ضریب تأثیر متفاوت).

دارا بودن امتیاز معدل 16 در آزمون نهایی (به‌صورت تأثیر ضریب مثبت و منفی).

ضریب تأثیر امتیازات متناسب با رشته‌ داوطلب در دانشگاه فرهنگیان تدوین و اعمال‌ می‌‌شود و جمع امتیازات ملاک عمل خواهد بود.

دستورالعمل مربوط به حمایت از رشته‌های حائز اولویت با تأکید بر آموزش ابتدایی و علوم انسانی تدوین خواهد شد.

به‌روزرسانی و پایش مسابقات، جشنواره‌ها، رویدادها توسط دبیرخانه و با تأیید ستاد تعلیم و تربیت انجام خواهد شد.

برگزیدگان مرحله استانی و کشوری مسابقات، جشنواره‌ها و رویدادها، متناسب با کیفیت هرکدام از آن‌ها، سقف امتیاز متفاوت خواهند داشت.

ماده 9 با اشاره به مشوق‌ها اشاره دارد:

پذیرفته‌شدگان از طریق این ‌آیین‌نامه از امتیازات و مشوق‌های زیر بهره‌مند خواهند شد:

اعطاء بورسیه تحصیلی به دانش‌آموزان برگزیده نهایی، تا اتمام دوره تحصیل و ورود به دانشگاه.

متناسب‌سازی برنامه درسی تربیت‌معلم مبتنی بر الگوهای استاد ـ شاگردی (رهیاری).

متناسب‌سازی الگوی کارورزی، و غنی‌سازی فرصت‌های یادگیری مستعدان از طریق تسهیل شرکت در دوره‌ها، بازدید‌ها، فرصت‌های مطالعاتی و... بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه.

اعطاء تسهیلات مربوط اشتغال به تدریس در مدارس سمپاد و نمونه دولتی، ماندگار، هیئت امنایی در صورت اعلام نیاز و طی دوره‌های پودمان.

اعطاء تسهیلات در زمینه تحصیل هم‌زمان در دو رشته در دانشگاه‌های دولتی، حوزه­‌های علمیه و دانشگاه فرهنگیان در رشته‌‌های متناسب یا دو رشته معلمی در دانشگاه فرهنگیان و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر.

اعطاء تسهیلات برای ایفاء مسئولیت اجتماعی به‌ویژه برای خدمت در مناطق محروم در قالب پژوهانه و ارتقاء.

اعطاء تسهیلات در انتخاب محل تحصیل و محل خدمت و سنوات آغازین خدمت و کاهش محدودیت‌های مربوط به مأموریت و انتقال درون آموزش­ و پرورش و اعطاء تسهیلات مرتبط با دستورالعمل‌ها و ضوابط انتصابات، ارتقاء شغلی و تصدی مسئولیت بر اساس مقررات مربوط به جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور.

بهره‌مندی از امتیازات و مشوق‌ها، منوط به تحقق شرایط پویایی در طول دوره تحصیل خواهد بود.

بهره‌مندی استعدادهای برتر در حال تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، از مشوق‌های تعیین‌شده در این آئین‌نامه با تدوین شیوه‌نامه‌ اختصاصی و تصویب ستاد تعلیم و تربیت بلامانع خواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جستجو در مقالات